سئو

واژه نامه SEO: عبارت‌های ضروری که شما باید بدانید

واژه نامه سئو
واژه نامه سئو

کسانی که وارد این صفحه می‌شوند قاعدتا باید بدانند که SEO مخفف چه کلمه ای است. با این حال اگر هم خیلی با سئو آشنایی نداشته باشید، میتوانید با خواندن عبارت هایی که در ادامه معرفی میکنیم به درک بالایی از مفهموم سئو برسید.اینکه آیا یک تازه کار در زمینه سئو باشید یا اینکه یک سئوکار ماهر باشید، هیچ تفاوتی ندارد. برای رسیدن به یک مرحله بالاتر از آنچه که تاکنون بوده اید، نیاز دارید تا با عبارت های مهم در زمینه بهینه سازی سایت در موتور جستجو و یا همان سئو آشنا باشید.

بدون بحث بیشتر , اجازه دهید شما را با پرکاربردترین اصطلاحات سئو، آشنا کنیم:

۱) Accelerated Mobile Pages یا AMP

AMP ( برای بچه‌های باحال ) مکانیزمی است که به صفحات وبلاگ شما اجازه می‌دهد تا به سرعت در دستگاه‌های موبایل بارگذاری شوند ، وقتی که روی نتایج سرچ گوگل کلیک کنید , به طور خودکار وارد صفحه AMP می شوید. پیاده سازی AMP در وبلاگ شما یک ابزار جستجوگر اینترنتی است و در واقع واقعا آسان است. اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنید میتوانید به راحتی با نصب یک افزونه این ویژگی خاص را به سایت خود اضافه کنید.

۲) Adwords

adwords یک سرویس تبلیغاتی آنلاین است که توسط گوگل توسعه داده شده‌است . این کار هر کسی را قادر می‌سازد تا آگهی‌های تبلیغاتی در نتایج جستجوی گوگل را با استفاده از کلمات کلیدی خاص قرار دهد . همچنین شامل یک ابزار مفید به نام Keyword Planner است که به شما اجازه می‌دهد درک کنید که چه کلماتی به صورت میانگین در یک ماه محبوبتر از کلمات کلیدی دیگر بوده اند.

۳) Algorithm (الگوریتم)

اساسا یک الگوریتم مجموعه‌ای خاص از قوانین تعریف‌شده برای حل مسایل به روش خودکار است . موتورهای جستجو از الگوریتم‌ها برای کشف صفحات بر روی وب استفاده می‌کنند و آن‌ها را در مناسب‌ترین روش برای جستجوگران به کار می‌برند . مشخص است که الگوریتم گوگل شامل بیش از ۲۰۰ سیگنال یا قواعد است که در هنگام تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت صفحه وب در نتایج جستجو ( مانند عنوان، سئو، بک لینک، طراحی وب سایت و … ) در نظر گرفته می‌شوند .

۴) Alt Text (متن جایگزین)

متن جایگزین یک عنصر متنی است که موتورهای جستجو را با اطلاعات درباره تصاویر شما فراهم می‌کند . گوگل و دیگر موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویری مثل ما را ببینند ، به همین دلیل است که باید متن را به آن‌ها اضافه کنیم تا درک کنند چه چیزی روی عکس‌ها ، نمودارها و دیگر عکس‌ها است . در نتیجه، اضافه کردن متن ALT باعث می شود که تصاویر شما در جستجوی Google Images یافت شود که می تواند به ترافیک بیشتری در وب سایت شما کمک کند.

۵) Anchor Text (متن لنگر)

متن لنگر، متن قابل کلیک است که برای لینک کردن به صفحهات مختلف، در وب سایت شما یا یک آدرس وب خارجی استفاده می شود. اغلب زمان، متن لنگر به نظر می رسد آبی و زیر خط دار است.

بک لینک

۶) Backlinks (بک‌لینک)

Backlinks ( که به نام لینک‌های ورودی نیز شناخته می‌شود , لینک‌های ورودی و لینک‌های داخلی ) پیوندهایی هستند که به وب سایت شما از دیگر وب سایت‌ها اشاره می‌کنند . بک‌لینک ها مانند آرای اعتماد به نفس هستند ؛ هر چه رای بیشتری از وب سایت‌های با کیفیت داشته باشید – به نظر می‌رسد که سایت شما را موتورهای جستجو بیشتری دنبال میکنند!

۷) Black hat technique (تکنیک کلاه سیاه)

در SEO یک تکنیک کلاه سیاه شامل هر روش تلاش برای بهبود رتبه شما است که با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو همخوانی ندارد . این ممکن است شامل پر کردن کلمات کلیدی ، بازدیدهای فیک و … باشد . آیا شما یک گناهکار جستجوگر هستید ؟ توصیه میکنم نباشید.

۸) Blog (وبلاگ)

یک وبلاگ می تواند یک وب سایت کامل یا یک بخش از یک وب سایت باشد که در آن مقالات بصورت منظم در یک موضوع یا موضوع خاص منتشر می شوند. این معمولا یک جایی است که افراد یا شرکتهای کوچک، نکات و مشاهدات را همراه با تصاویر و پیوندهای مرتبط به اشتراک می گذارند.راه‌اندازی وبلاگ یک راه بسیار عالی برای تولید محتوا است و این کار باعث می‌شود که وب سایت شما بسیار زیاد نزد موتورهای جتستجو محبوب شوند.

Bounce Rate

۹) Bounce Rate (ارزش گذاری گزاف گویی)

به میزان بازدید کنندگانی که به وب سایت شما وارد می شوند و پس از مشاهده تنها یک صفحه، وب سایت را ترک می کنند، نرخ بازتاب یا خروج از وب سایت می‌گویند. میزان بازده بالا Bounce Rate، تاثیر منفی بر روی سئو سایت شما خواهد گذاشت.

۱۰) Bot (ربات)

یک ربات یا ربات نوعی برنامه برنامه‌نویسی برنامه‌ریزی‌شده است که قادر به اجرای وظایف خودکار است . موتورهای جستجو ، ( به عنوان spiders یا crawlers برای مثال ، Googlebot ) وظیفه جستجو وب و صفحات وب را برعهده دارند . از آنجا ، یک پایگاه‌داده بزرگ یا شاخص از همه سایت‌هایی که به اصطلاح خزنده شده‌اند تولید شده‌است . سپس این کاتالوگ‌ها در هنگام گردآوری نتایج موتور جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرند .

۱۱) Click Through Rate یا CTR

Click Through Rate یا رتبه در ازای کلیک یک میزان برای تبلیغات کلیکی PPC بوده که به ازای هر ۱۰۰ کلیک محاسبه می شود. اگر شما از  Google Adwords برای بهبود رتبه سایت خود استفاده می کنید CTR به شما می گوید چقدر کلید واژه های شما مورد توجه قرار می گیرند. بیشترین CTR ها بیشتر توجه را خواهند گرفت.

۱۲) Content (محتوا)

در SEO محتوا به هر نوع از اطلاعات معنی‌دار در وب سایت شما اشاره می‌کند . این می‌تواند یک متن کپی ، تصاویر ، ویدیو ، اینفوگرافیک و غیره باشد . محتوای با کیفیت بالا یکی از فاکتورهای اصلی است که به طور مثبت بر رتبه‌بندی شما تاثیر می‌گذارد . برای ارزیابی کیفیت ، موتورهای جستجو به معیارهای خاص نگاه می‌کنند .

برای رتبه بندی خوب، محتوای شما باید :

۱- آموزنده و مفید برای خواننده باشد

۲- منحصر به فرد باشد (به این معنی که متن کپی شده از یک سایت دیگر نباشد)

۳- تازه باشد (به این معنی است که جدید یا به طور منظم به روز می شود)

برای دریافت برخی ایده های محتوا در وب سایت یا وبلاگ خود، این مطلب را بیابید.

۱۳) Conversion (تبدیل)

هنگام ارجاع به وب سایت شما , تبدیل به این معنی است که هدف تعریف‌شده یک وب سایت توسط بازدیدکنندگان انجام می‌شود . یک هدف می‌تواند به صورت زیر تعریف شود : یک خرید ، ایمیلی با پرس و جو فرستاده شد ، یک فهرست اشتراک ایمیل ، و غیره ، تبدیل، هدف نهایی در پشت استراتژی SEO است . SEO که وب سایت شما را بهینه می‌کند ، هر چه ترافیک ارگانیک بیشتری داشته باشد ، به افراد بیشتری تبدیل خواهد شد .

۱۴) Crawling (خزیدن)

Crawling همان چیزی است که ربات به هنگام خواندن کد صفحه یک وب سایت انجام می‌دهد . هنگامی که صفحه وب ‘crawled’ می شود، اطلاعات در یک شاخص عظیم نگهداری می شود که سپس برای نمایش نتایج موتور جستجو استفاده می شود.

۱۵) Directory (دایرکتوری)

یک طبقه بندی آنلاین و فهرست وب سایت های جمع آوری شده توسط انسان ها. در SEO های محلی، دایرکتوری های آنلاین مانند Yelp، Google My Business و غیره برای تبلیغ کسب و کار در جوامع محلی مورد استفاده قرار می گیرند.

دامنه

۱۶) Domain (دامنه)

دامنه وب سایت شما اساسا آدرس شما در وب است . داشتن نام دامنه مناسب می‌تواند تاثیر قوی بر SEO داشته باشد . این یک راهنما برای انتخاب نام دامنه کامل وب سایت شماست . به یاد داشته باشید که دامنه بدون ” www ” است ، در حالی که یک URL با ” www ” نوشته شده‌است .

۱۷) Domain Authority (اعتبار دامنه)

یک متریک توسعه‌یافته توسط Moz که برای دادن امتیاز به توانایی SEO در وب سایت استفاده می‌شود . عوامل تشکیل دهنده Domain Authority محبوبیت، پیوندها، رتبه اعتماد و … هستند.

۱۸) Duplicate Content (محتوای تکراری)

مطالب تکراری یعنی محتوایی که بسیار به سایت های دیگر یا صفحات دیگر سایت خود شما شبیه باشد. استفاده از مطالب تکراری یکی از بدترین چیزهایی است که شما می توانید در سایت خود قرار دهید. موتور های جستجوی ابزاری دارند که می توانند صفحاتی که محتوای مشابه دارند را تشخیص دهند.

این موضوع قابل بحث است , اما برخی متخصصان SEO معتقدند که موتورهای جستجو می‌توانند وب سایت شما را جریمه کنند ، بنابراین بسیار مهم است که همه سایت شما محتوا اصلی ، مرتبط و باکیفیت باشند.

۱۹) External Link (لینک خارجی)

یک لینک از یک دامنه که به دامنه خارجی اشاره دارد. برای مثال ، شما یک پیوند لینک خارجی را ایجاد می‌کنید که به مقاله ویکی‌پدیا درباره وب سایت خود اشاره می‌کنید .

۲۰) Fetch as Google

یک ویژگی در کنسول جستجوی گوگل که در آن شما می توانید چیزی را که Googlebot در واقع “می بیند” شبیه سازی کند یا در صفحه شما پویش کند. این ابزار بسیار مناسب برای مشخص کردن اشکالات یا خطاهایی که ممکن است SEO شما را تحت تاثیر قرار دهد، می باشد.

۲۱) Featured Snippet (تکه‌های برجسته)

یک ویژگی SERP که در آن یک نتیجه در بالای صفحه در یک جعبه مخصوص اختصاص داده شده است که حاوی عناصر متن و عناصر بیشتری است. همچنین به عنوان نتیجه ۰ شناخته شده است، زیرا آنها قبل از هر گونه نتایج آلی دیگر ظاهر می شوند. این نوع از نتایج به دلیل املاک اولیه و فرمت چشم نواز، بیشتر از سایرین جذاب است. تکه های ویژه یکی از مشهورترین گرایش های SEO سال ۲۰۱۸ است.

۲۲) Google (گوگل)

برای مثال شما واقعا نیاز به یک توضیح برای این دارید.

  • فعل – گوگل چیزی به معنی جستجوی اطلاعات در مورد چیزی و یا کسی در اینترنت است، با استفاده از موتور جستجوی گوگل.
  • اسم – شرکت تکنولوژی چند ملیتی، متخصص در خدمات و محصولات مرتبط با اینترنت است. بیشترین محصول شناخته شده جستجوی گوگل است.

Google Analytics

۲۳) Google Analytics (تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل)

نرم‌افزار توسعه‌یافته توسط گوگل که شما را قادر می‌سازد تا تمام انواع اطلاعات را در وب سایت خود ثبت کنید ، مانند ترافیک شما ، منابع ، رفتار بازدیدکنندگان ، نرخ بازتاب آن‌ها ، و غیره.

همچنین به شما اجازه می‌دهد تا داده‌های گذشته را مقایسه کنید ، بنابراین می‌توانید رشد و ضعف وب سایت خود را ارزیابی کنید .

۲۴) Google Search Console (کنسول جستجوی گوگل)

Console (قبلا Google Webmaster Tools) یک سرویس رایگان ارائه شده توسط گوگل برای صاحبان وب سایت ها است. در حال حاظر بررسی وب سایت خود با GSC ، بهترین روش SEO محسوب می‌شود . زمانی که ادعای مالکیت می‌کنید ، به انبوهی از ابزارها دسترسی خواهید داشت تا به شما کمک کند وب سایت خود را بهینه کنید ( گزارش‌های crawl ، توانایی تسلیم کردن و غیره ) . همچنین اطلاعات ارزشمندی از قبیل میزان برداشت‌ها در نتایج جستجو ، میزان کلیک‌ها و موقعیت شما برای کلمات کلیدی مشخص فراهم می‌کند .

۲۵) Google Webmaster Guidelines (دستورالعمل گوگل وب مستر)

مثل انجیل برای سئو! راهنمای webmaster توسط گوگل یک مدرک حمایتی است که در آن همه بهترین ، و همچنین شیوه‌های غیر قانونی برای بهینه‌سازی یک وب سایت مشخص می‌شوند . این گزارش می‌گوید که به دنبال رهنمودهای آن‌ها ، به گوگل ، شاخص و رتبه شما کمک خواهد کرد .

۲۶) Heading tags (برچسب های عنوان)

برچسب های عنوان (از H1 به H6) مانند “اصطلاحات SEO” برای عناوین و سرفصل ها هستند. آنها برای ارائه ساختار و سلسله مراتب صفحات شما عالی هستند. اضافه کردن تگ های عنوان باعث می شود که مطالب شما به راحتی توسط بازدیدکنندگان سایت و همچنین ربات های Google به راحتی قابل خواندن باشد – که به معنی SEO بهتر برای وب سایت شما است.

۲۷) Hyperlink

Hyperlink لینکی است از یک صفحه به صفحه دیگر یا از یک مکان به مکان دیگری در همان صفحه. Hyperlink لینک های ورودی و خروجی هستند. لینک هایی که شروع و پایان آنها در یک سایت می باشد لینک های داخلی نامیده می شوند.

۲۸) Image SEO

این به تمرین بهینه سازی همه چیز مربوط به تصاویر، عکس ها و سایر انواع گرافیک شما اشاره دارد. چگونه آن را بهبود دهیم؟ متن اصلی خود را پر کنید، عناصر متنی بیشتری را در اطراف تصاویر خود مانند عناوین اضافه کنید و فراموش نکنید که تصاویر خود را بهینه سازی کنید تا سریعا در وب سایت خود بارگیری شوند.

۲۹) Inbound link (لینک ورودی)

لینک های ورودی، لینک هایی از دیگر سایتها به سایت شما هستند. لینک های ورودی همان backlinks ها هستند.

۳۰) Index (ایندکس)

  • فعل – یکی از وظایف خودکار ربات موتور جستجو، که در آن یک کپی از یک صفحه وب در پایگاه داده یا کتابخانه وسیع ذخیره می شود.
  • اسم – پایگاه داده موتور جستجو که شامل تمام آدرس ها و فایل ها درون آنها است. یک موتور جستجو برای اولین بار سایت شما را خالی می کند و سپس آن را نشان می دهد.

۳۱) Internal link (لینک داخلی)

لینک‌هایی که در همان مکان یا دامنه قرار دارند . آن‌ها هایپر لینک‌ها هستند که می‌توانند برای بهبود قابلیت استفاده و بهبود ناوبری بین صفحات و بخش‌ها استفاده شوند .

۳۲) Impressions

تعداد افرادی که یک مورد را می‌بینند . در SEO اغلب به تعداد افرادی اشاره می‌شود که صفحه وب شما را در نتایج جستجو می‌بینند .

۳۳) Juice

Link Juice یک دوره اصلاحی ، در جهان SEO است ، که به قدرت یا حقوق صاحبان سهام از طریق لینک از منابع خارجی و یا داخلی به یک سایت اشاره می‌کند.

کلمه کلیدی

۳۴) Keyword (کلمه کلیدی)

کلمات کلیدی دو کلمه برای عبارات کلامی هستند که مشتریان احتمالی شما در هنگام جستجوی شما به موتور جستجو خواهند پیوست . انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای صفحات وب ، اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری را از مخاطب به دست آورید ، ضروری است . هرچه تراکم کلمات کلیدی بیشتر باشد شما در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهید داشت. تراکم بیش از حد کلمات کلیدی چاشنی کلمات حساب می شود.

۳۵) Keyword density ( تراکم کلیدواژه)

درصدی که با محاسبه مقدار کلمات کلیدی که در صفحه وب به اشتراک گذاشته شده توسط تعداد کلی کلمات روی صفحه ، محاسبه می‌شود . با این حال ، این مفهوم یک معیار دقیق برای تعریف کیفیت یا یکتایی یک قطعه از محتوا نیست . به این معنی که برای کلمات کلیدی نیز باید کیفیت را به جای کمیت هدف قرار دهید .تراکم ۲ تا ۷ درصد برای یک کلمه کلیدی مطلوب است. چگالی کمتر از ۲ باعث می شود که در نتایج جستجو در پایین صفحه قرار بگیرید و بیش از ۷ درصد هم بعنوان چاشنی کلمات کلیدی در نظر گرفته می شود.

۳۶) Keyword stuffing (چاشنی کلمه کلیدی)

چاشنی کلمات کلیدی یکی از تکنیک های کلاه سیاه ها می باشد که برای کلمات کلیدی مورد نظر چگالی مصنوعی بسیار بالایی در نظر می گیرد .در بهترین حالت Keyword stuffing رتبه بندی شما را در نتایج جستجو پایین می آورد و در بدترین حالت شما توسط موتورهای جستجو تحریم می شوید.

۳۷) Keyword research

جستجوی کلمات کلیدی یکی از وظایف مهم متخصصان SEO می باشد.قبل از اینکه فعالیت های  SEO را شروع کنید شما باید کلمات کلیدی مناسبی برای سایت خود پیدا کنید.برای اینکار می توانید از ابزارهایی مانند Website Keyword ، Suggestions tool  و  Keyword Playground استفاده کنید.

۳۸) Link building (لینک سازی)

به دست آوردن تعداد مناسبی Backlink از سایتهای دیگر را Link Building گویند که در اصول SEO بسیار مهم است. این کار بسیار زمان بر می باشد و با استفاده از ابزارهای مناسبی سریعتر خواهد بود.

۳۹) Link farm

Link farm به گروهی از سایت‌های بسیار به‌هم‌پیوسته با دستور کار بالا بردن محبوبیت وب سایت‌ها میگویند . این یک تکنیک غیر قانونی و اسپم از فرآیند شاخص موتور جستجو است .

۴۰) Link spam

Link spam زمانی اتفاق می افتد که شما در یک زمان کوتاه از دهها سایت دیگر با ارزش پایین تر لینک دریافت می کنید.اغلب اوقات Link spam از ابزارهای اتوماتیک برای گرفتن لینک های پیوندی استفاده می کنند.

Local SEO

۴۱) Local SEO (جستجوگرهای محلی)

SEO محلی به اقدامات خاصی اشاره می‌کند که می‌توانید از آن اطمینان حاصل کنید تا مطمئن شوید که سایت شما در نتایج جستجو به دنبال یک کسب‌وکار در منطقه شما می‌گردد . Local search در مواقعی که شما از geotargeting و دیگر تکنیک ها برای جذب بازدیدکنندگان محلی  یا بدست آوردن رتبه خوبی در موتورهای جستجوی محلی یا از موتورهای جستجوی جهانی برای پیدا کردن موقعیت خودتان استفاده می کنید، به شما کمک می کند.

۴۲) Long tail keyword (کلمات کلیدی دم بلند)

عبارت ( یا کلیدواژه ) که شامل ترکیبی از چهار کلمه یا بیشتر است که برای توصیف چیزی در یک روش دقیق‌تر استفاده می‌شود . کلمات کلیدی دم بلند کم‌تر رقابتی هستند و به هدف بیشتری کمک می‌کنند ، که می‌تواند به بهبود تبدیل شما کمک کند .

۴۳) Meta description (توضیحات متا)

یک توصیف دقیق از یک صفحه وب که حدود ۳۰۰ کاراکتر دارد. شرح متا در وب سایت واقعی قابل مشاهده نیست اما در SERP ظاهر می شود – این خط سیاه در زیر آدرس وب سبز است. شما می توانید آن را در کد منبع وب سایت خود پیدا کنید.

۴۴) Meta keywords (کلمات کلیدی متا)

لیستی از کلمات کلیدی که شما آن را پر می‌کنید تنها برای موتور جستجو ، یا با مشاهده منبع وب سایت شما قابل‌مشاهده است .

پر کردن کلمات کلیدی شما از یک تکنیک SEO قدیمی است . در گذشته ، کلمات کلیدی برای اطلاع‌رسانی به موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گرفتند ، اما امروزه موتورهای جستجو در درک محتوا بسیار بهتر هستند . بنابراین ، پر کردن کلمات کلیدی ، زاید است .

۴۵) Meta tag

Meta tag ، تگ های HTML می باشند که شما محتویات صفحه خود را در این تگ ها توصیف می کنید.از جمله مهترین متا تگ ها، تگهای title و meta description و meta keywords می باشند.

Mobile first index

۴۶) Mobile first index (شاخص اول موبایل)

به روز رسانی الگوریتمی ( گفته می‌شود که در اوایل ۲۰۱۸ شروع می‌شود ) ، که در آن گوگل وب سایت‌ها را براساس نسخه موبایل خود رتبه‌بندی می‌کند – حتی زمانی که نتایج بر روی دسکتاپ نمایش داده می‌شوند .

۴۷) Mobilegeddon

به روزرسانی یک الگوریتم توسط گوگل ( آوریل ۲۰۱۵ ) که در آن وب سایت‌ها دارای یک نسخه دوست‌دار موبایل (mobile-friendly) هستند شانس بهتری برای نمایش در نتایج جستجو دارند .

۴۸) Mod_rewrite

یک ماژول آپاچی است که برای بازنویسی Daynamic URLs به Static URLs استفاده می شود. اگر نمی خواهید تنظیمات Apache شما بهم بریزد به جای Mod_rewrite می توانید از ابزار URL Rewriting استفاده کنید.

۴۹) Navigation

Navigation یک سیستم از لینک ها و دیگر اقلام کمکی است که به کاربران در پیدا کردن مسیرشان از طریق سایت کمک می کند.لینک های داخلی در Navigation نقش مهمی دارند.

۵۰) Nofollow

Nofollow یک صفت از لینکها، معمولا لینکهای ورودی می باشد که می گوید موتور جستجو به دنبال این لینک نیست.لینک هایی با صفت Nofollow در موتورهای جستجو حساب نمی شوند بنابراین بعنوان backlinks  در نظر گرفته نمی شوند.

۵۱) Noindex

برچسب noindex یک تکه از کد HTML است که مانع ایندکس محتویات صفحه در فهرست وب گوگل می شود، حتی اگر سایت های دیگر به آن پیوند داده باشند.

ترافیک ارگانیک

۵۲) Organic Traffic (ترافیک ارگانیک)

ترافیک به وب سایت شما در نتیجه نتایج جستجوی پرداخت‌نشده می‌رسد . هدف اصلی بهینه‌سازی وب سایت موتورهای جستجو ( SEO ) تا حد امکان ترافیک رایگان به وب سایت است .

۵۳) Optimization (بهینه سازی)

فرآیند تدوین استراتژی و تغییر وب سایت شما به طوری که محتوا و ساختار برای crawlers موتورهای جستجو با هدف گرفتن فهرست و رتبه‌بندی خوب با موتورهای جستجو مناسب است .

۵۴) Outbound links (لینک های خروجی)

Outbound links یا لینک های خروجی، لینک هایی هستند که از سایت شما شروع می شوند و به سایت دیگری در وب اشاره می کنند. وقتی که لینک های خروجی از سایت شما بسیار زیاد باشد بر روی رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی دارد. بنابراین تعداد لینک های خروجی سایت خود را پایین نگه دارید.

۵۵) Outreach marketing (بازاریابی تبلیغاتی)

یک نوع بازاریابی که وبلاگ نویسان و نفوذگران آنلاین با هدف به رسمیت شناختن، به شکل پیوندها یا سهم رسانه های اجتماعی در ارتباط هستند. اگر میخواهید در دنیای بازاریابی تبلیغاتی پیشرفت کنید، راهنمای کاملی از نکات و تکنیک ها را در اختیار شما قرار می دهیم.

۵۶) Panda (پاندا)

یکی از به روز رسانی های الگوریتم گوگل (از سال ۲۰۱۱). پاندا به منظور مبارزه با وب سایت های با کیفیت ضعیف در راه یافتن نتایج جستجو معرفی شد.

۵۷) Penguin (پنگوئن)

یکی از به روز رسانی های الگوریتم گوگل (از سال ۲۰۱۲). پنگوین برای مبارزه با وب سایت‌های اسپم در نتیجه طرح‌های لینک ، یعنی خرید لینک یا تبادل لینک ، برای مبارزه با وب سایت اسپم آورده شد .

۵۸) Pigeon (کبوتر)

بله، کل باغ وحش اینجا است! کبوتر یکی از به روز رسانی های الگوریتم گوگل (از ۲۰۱۴) است که در آن تمرکز بر نتایج جستجوی محلی قرار گرفت. پیشرفت های الگوریتم نتایج دقیق تر و موقعیت مکانی را برای جستجوگران در مناطق اطراف ارائه می دهد.

۵۹) PPC

Pay-Per-Click یا پرداخت پول به ازای هر کلیک، یک مدل بازاریابی اینترنتی است که در آن هر تبلیغی که هر یک از تبلیغات آنها روی آن کلیک می شود، هزینه پرداخت می کند.

واژه نامه سئو

۶۰) Pageviews (بازدیدها)

یک معیار تجزیه و تحلیل وب به عنوان تعداد کل صفحات مشاهده‌شده در یک وب سایت در مدت زمانی مشخص تعریف شده‌است . این معیار می‌تواند نشان دهد که آیا بازدیدکنندگان وب سایت شما به اندازه کافی با محتوا درگیر هستند تا آن را بیشتر از صفحه اصلی بررسی کنند . هرچه تعداد Pageviews بالاتر باشد بهتر است .

۶۱) Position (موقعیت)

در SEO ، موقعیت به رتبه وب سایت در صفحه موتور جستجو اشاره می‌کند . موقعیت صفحه به بیش از ۲۰۰ عامل مانند ارتباط محتوا با صفحه جستجو یا کیفیت لینک‌ها اشاره دارد .

۶۲) Page Rank

Page Rank یا PR برای اندازه گیری محبوبیت صفحات در گوگل استفاده می شود. PR از ۰ تا ۱۰ شماره گذاری شده است که صفحاتی که PR بالاتری دارند در موتورهای جستجو رتبه بهتری دارند اما همیشه اینچنین نیست. لینک گرفتن از سایتهایی که PR بالایی دارند به سایتهایی که PR پایین تری دارند کمک می کند.

۶۳) Poison words

Poison words کلماتی هستند که وقتی در یک صفحه استفاده می شوند کیفیت صفحه شما را در موتورهای جستجو پایین می آورد.

۶۴) Proximity

تکرار و نزدیکی به معنای کلماتی است که در توالی مناسب و در نزدیک متن لینک دار دارای تشابه دقیق با عنوان جستجو شده می باشند. این صفحات به شدت مرتبط در نظر گرفته می شوند.

۶۵) Query (پرس و جو)

ما باید یک ” Q ” در این لیست داشته باشیم .

یک پرس و جو اساسا کلمه یا عبارتی است که وارد یک جعبه جستجو می‌شود وقتی کسی دنبال چیزی یا کسی می‌گردد .

Rank Brain

۶۶) Rank Brain

یک برنامه هوش مصنوعی که توسط گوگل طراحی شده است که برای پردازش درخواستها استفاده می شود. علاوه بر توانایی درک رفتار کاربر SERP، آنها مکانی برای درک معانی و روابط بین موضوعات و پرسشها هستند.

۶۷) Reciprocal links

Reciprocal links یا لینک های تبادلی، لینک هایی هستند از سایت شما به سایت A و در بازگشت هم از سایت A  به سایت شما لینک می شود.

۶۸) Redirect

Redirect راهی است برای اینکه به موتورهای جستجو اعلام کنیم که URL این صفحه تغییر پیدا کرده است. وقتی که شما از Redirect استفاده می کنید ترافیک URL قدیمی خود را از دست نمی دهید. ۳۰۱ Redirect و ۳۰۲ Redirect دو تا از مهمترین  Redirect ها می باشند.

۶۹) Reinclusion

Reinclusion عملی است که دوباره سایت را  در فهرست  گوگل قرار می دهد. اغلب سایتها به دلیل استفاه از تکینک SEO کلاه سیاه ها از فهرست گوگل حذف می شوند و اگر بخواهند دوباره وارد فهرست شوند باید این تکنیک ها را پاک کنند.

۷۰) Robots.txt

این یک فایل است که برای محدود کردن دسترسی به سایت توسط رباتهای موتور جستجو که ردیابی وب را محدود می کنند اضافه شده است.

۷۱) Sandbox (جعبه شنی)

Sandbox یک مکان در گوگل است که سایت های جدید قبل از اینکه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند، بطور موقت در آنجا قرار می گیرند.هنگامی که یک سایت در Sandbox  است در فهرست  موتورهای جستجو می باشد اما در نتایج جستجو قرار نمی گیرد. اما سایت هایی که در Sandbox قرار دارند در نتایج تکمیلی موتورهای جستجو نمایش داده می شوند.

۷۲) Search operators (اپراتورهای جستجو)

فرمت های جستجوی ویژه که برای محدود کردن یا کسب نتایج خاص برای یک پرس و جوی خاص استفاده می‌شوند . در اینجا می‌توانید تمام اپراتورهای جستجوی پیشرفته گوگل را پیدا کنید .

۷۳) Search engine (موتور جستجو)

موتور جستجو یک نرم افزار کاربردی است که از رباتها، شاخص ها و نتایج جستجوی نمایش داده شده در صفحات وب استفاده می کند.Google، Yahoo و Bing سه تا از مهمترین موتورهای جستجو می باشند.

۷۴) Searcher intent (هدف جستجوگر)

در SEO قصد جستجوگر به هدف یا دلیل اصلی اشاره دارد که چرا کسی وارد جستجو در یک جعبه جستجو شده‌است .

درک نیت جستجوگر به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی SEO روشن بسازید و محتوای بهتری برای وب سایت خود ایجاد کنید.

Search Engine Optimization

۷۵) SEO یا Search Engine Optimization

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو به معنی هر کاری است که شما می‌توانید برای وب سایت خود انجام دهید تا در یک موقعیت خوب در موتورهای جستجو ظاهر شوید ( مانند Google ) . SEO به طور خاص شامل این موارد است : اضافه کردن عنوان و توضیحات به صفحات ، اضافه کردن متن alt به تصاویر ، راه‌اندازی یک وبلاگ ، و غیره .

۷۶) SEO title (عنوان سئو)

برچسب عنوان یک قطعه از کد HTML است که برای به کار بردن موتورهای جستجو استفاده می‌شود . عنوان SEO می‌تواند تا ۷۰ کاراکتر بلند باشد ( وقتی که گوگل را بهینه می‌کند ) . آن می‌تواند در بالای صفحه وب شما ( در یک صفحه مرورگر ) ، در کد منبع وب سایت شما , و همچنین هر زمان که وب سایت شما در یک SERP نمایش داده شود دیده شود .

۷۷) SEO tools

ابزارهای SEO برنامه ها و قطعه کدهای مختلفی است که اجازه میدهد وظایف SEO انجام شود. بعنوان مثال برای جستجوی کلمات کلیدی یا لینک هایی برای آنالیز کردن Backlink Anchor Text و غیره.

۷۸) SERP

SERP یک مخفف برای صفحه نتایج موتورهای جستجو می باشد. بعنوان مثال صفحه موتورهای جستجو برای یک جستجوی خاص نتایج را نشان می دهد.

۷۹) Sitemap (نقشه سایت)

sitemap یک برنامه ساده برای وب سایت شما است . این نشان می‌دهد که چگونه صفحات مختلف شما به یکدیگر متصل می‌شوند . Sitemaps در مورد صفحات سایت خود به گوگل می‌گوید که ممکن است در غیر این صورت کشف نشود . به عنوان فهرستی از لینک‌های سایت شما به نظر می‌رسد و می‌تواند با اضافه کردن sitemap.xml به انتهای نشانی اینترنتی سایت تان قابل‌دسترسی باشد .Sitemap هم برای بازدیدکنندگان مفید می باشد زیرا برای مسیریابی به آنها کمک می کند و هم برای موتورهای جستجو سودمند است.

۸۰) Spider (عنکبوت)

“کاوشگر” یا “عنکبوت” موتور جستجو، صفحات وب سایت شما را اسکن می‌کند . که همچنین یک نمونه از عنکبوت Googlebot است .

۸۱) Splash page

Splash page یک صفحه اصلی با محتوای بسیار محدود می باشد. Splash page حاوی یک کلیک برای ورود یا یک متن مشابه می باشد. Splash page ها چون فاقد محتوا هستند برای SEO بد می باشند. Splash page معمولا با فلش ساخته می شوند که  اینکار باعث بدتر شدن وضعیت می شوند مگر اینکه به درستی بهینه سازی شوند.

۸۲) Time on page (زمان در صفحه)

این متریک را می توان در نرم افزار Google Analytics پیدا کرد. این نشان می دهد بازدید کنندگان چقدر زمان صرف یک صفحه وب میکنند. زمان بالاتر در صفحه با رتبه بندی بهتر همراه است.

۸۳) Tag

  • در Html تگ یک جفت براکت باز و بسته می باشد( < و />) که تفسیر یک قطعه کد خاص را به مروگر می گوید. بعنوان مثال تگ های متن، تصویر، عنوان، جدول و غیره. Title tags و headings و metatags مهمترین تگ ها برای SEO می باشند.
  • در شبکه های اجتماعی به عنوان یک Bookmark یا شاخص برچسب برای کلیدواژه ها می باشند.

۸۴) Title tag

تگ عنوان در مرورگر نشان داده می شود و شامل عنوان صفحه شما می باشد.کلمات کلیدی و یک عنوان توصیفی بسیار مهم می باشد زیرا این مورد اولین چیزی  است که بازدید کننده از صفحه شما می بیند.

نشانی اینترنتی

۸۵) URL (نشانی اینترنتی)

این نماد “Uniform Resource Locator” است . نشانی اینترنتی نشانی یک صفحه وب خاص یا پرونده روی اینترنت است .

۸۶) URL rewrite

برای داشتن رتبه بهتر در موتورهای جستجو بهتر است که URL های داینامیک را به استاتیک بازنشانی کنید. برای اینکار از ابزار URL rewrite استفاده می شود.

۸۷) User agent

User agent برنامه ای است که برای دسترسی به شبکه استفاده می شود. User agent می تواند یک مرورگر یا یک ربات عنکبوتی باشد.معمولا log files اطلاعاتی از در مورد User agent که از سایت شما بازدید می کنند را به شما می دهد مانند نام مرورگر یا نسخه مروگرشان.

۸۸) Voice Search (جستجوی صوتی)

نوعی جستجو که در آن فرد سوال را با صدای بلند می‌پرسد . سپس یک نرم‌افزار تشخیص صدا این سوال را ثبت می‌کند و سوال را در نتایج جستجو و یا به صورت صوتی پاسخ می‌دهد .

۸۹) Vertical search (جستجوی عمودی)

جستجوی عمودی یک نوع جستجوی تخصصی است که بر روی یک منطقه از نتایج جستجو تمرکز می کند. بعنوان مثال اگر شما از موتور جستجویی استفاده کنید که شاخص آنها فقط با صفحات کسب و کار مرتبط باشد، شما در حال اجرای یک جستجوی عمودی هستید. مزیت جستجوی عمودی این است که نتایج آن  هدف بهتری ارائه می دهد.

سرعت وب‌سایت

۹۰) Website speed (سرعت وب‌سایت)

زمان لازم برای بارگیری صفحه وبسایت شما. داشتن سرعت سریعتر وب سایت، تجربه کاربری سایت شما را بهبود می بخشد، که می تواند به طور مثبت در SEO شما تاثیر بگذارد.

۹۱) White hat SEO (سئو کلاه سفید)

سئو کلاه سفید به روش های اصولی بالا آوردن وب سایت در موتورهای جستجو گفته می شود که طبق دستورالعمل ها و موازین موتورهای جستجو کار بهینه سازی سایت انجام می گردد و معمولا نتیجه گرفتن از این روش ها در بلند مدت خواهد بود اما نتایج آن دائمی خواهد بود و ریسک ندارد و دچار مجازات های موتورهای جستجو نخواهید گردید در مقابل سئو کلاه سیاه به روش های غیر اصولی بالا آوردن وب سایت در موتورهای جستجو گفته می شوند که معمولا ریسک بالایی دارند و ممکن است وب سایت را دچار مجازات های موتورهای جستجو نمایند و البته روش های کلاه سیاه معمولا سریعتر به جواب می رسند اما ممکن است در آینده وب سایت از نتایج جستجوی موتورهای جستجو حذف گردد.

۹۲) ۲۰۰ OK

پاسخ استاندارد برای درخواست های HTTP موفق. پاسخ واقعی به روش درخواستی مورد استفاده بستگی دارد. در یک درخواست GET، پاسخ شامل یک موجودی مربوط به منبع درخواست شده خواهد بود. در یک درخواست POST، پاسخ شامل یک موجودیت توصیف یا حاوی نتیجه عمل است.

۹۳) ۳۰۱ Moved Permanently or 301 Redirect

۳۰۱ منتقل شد و یا ۳۰۱ تغییر مسیر. پاسخ سرور که به طور خودکار یک کاربر را هدایت می کند که تلاش می کند تا یک آدرس وب خاص را به یکی دیگر (یکی از آن به مسیر هدایت شده) مراجعه کند.

۹۴) ارور ۴۰۴ Not Found

یک پیام ۴۰۴ یک پیام خطا است که توسط یک مرورگر نمایش‌داده‌شده که به شما این امکان را می‌دهد که یک آدرس اینترنتی پیدا نشود ( صفحه حذف شده‌است ، یک اشتباه در URL ، و غیره وجود دارد ) .

تبریک می‌گویم ! اگر تمام این اصطلاحات SEO را خوانده‌ای ، حالا باید خودت را یک سئودان واقعی ببینی!

گردآوری شده توسط سایت مگ وب

برگرفته از wix.com

مطالب مرتبط

موضوعات داغ SEO؛ چگونه در سال ۲۰۱۸ رتبه اول گوگل را به دست آوریم؟

مگ وب

۳۶ مکان آنلاین و رایگان برای تبلیغ سایت شما

مگ وب

۵ نکته آسان برای افزایش سئو سایت در کمتر از یک ساعت

مگ وب

1 دیدگاه

علیرضا بهمن ۱, ۱۳۹۶ at ۹:۰۶ قبل از ظهر

مقاله ی بسیار کاملی درباره سئو بود ممنون

پاسخ

پیام بگذارید

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ورود

X

ثبت نام