کسب و کار

روش های موثر برای پیشرفت برند تجاری

روش های موثر برای پیشرفت برند تجاری
پیشرفت برند تجاری

پروسه توسعه مستمر برند تجاری یک روش ساده است که تمامی شرکت های تجاری می توانند به منظور بهبود جایگاه برند خود در حوزه تجاری که در آن به کسب و کار مشغول هستند، از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. در ادامه شش گام موثر برای توسعه مداوم برندهای تجاری را بررسی خواهیم کرد.

مگ وب – توسعه مداوم برند امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و بسیاری از شرکت های تجاری برای باقی ماندن و حفظ جایگاه خود در بازار در پی مدرن سازی و توسعه مستمر برند خود هستند.

توسعه مستمر برند تجاری که به اختصار CBI نامیده می شود یک روش ساده است که هر کسب و کاری که خود را متعهد به رقابت، حضور در بازار و برآورده ساختن نیاز مشتریان می داند به دنبال پیاده سازی آن بوده و به نوعی این شیوه را با ارزش ها و اهداف برند خود پیوند می دهد.

برای توسعه و پیشرفت برند تجاری باید به ۶ اصل یا گام زیر توجه شود :

تمامی مشکلات، چالش ها و موانع موجود را شناسایی کنید

یکی از دشوارترین مراحل روش توسعه مستمر برندهای تجاری تشخیص این مسئله است که چه مشکل یا کدام چالش باید مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ریزی لازم برای رفع آن صورت پذیرد. برای شروع شما باید تمامی مشکلات و چالش های موجود را شناسایی کرده و اشراف کاملی نسبت به آنها داشته باشید.

بهترین روش ممکن برای این کار دعوت از تمامی کارمندان و افراد فعال در مجموعه تجاری برای ارسال دیدگاه ها و مشکلات موجود است. پس از آنکه مشکلات و چالش های موجود شناسایی شد تمامی آنها را به تناسب به یکی از این پنج مورد متصل کنید:

۱- تجربه مشتریان از تعامل با برند شما

۲- تعهد مدیریت شرکت برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات

۳- وارد کردن کارمندان شرکت در فرآیند انجام امور

۴- فرآیندها، روش ها، سیستم ها و استانداردها

۵- زیرساخت های سازمانی.

روش های موثر برای پیشرفت برند تجاری

یک چالش جدی را برای ایده پردازی انتخاب کنید

عموما این مدیران هستند که تصمیم نهایی را در مورد اینکه برای حل کدام مشکل وارد فرآیند توسعه مستمر برند شوند، اتخاذ می کنند. با این حال وجود یک تیم یا کمیته برای انتخاب افراد مناسب برای فعالیت در زمینه حل و فصل چالش ها و مشکلات موجود با استفاده از متُد توسعه مداوم برند ضروری به نظر می رسد، چرا که در صورت وجود چنین تیمی، فرآیند بررسی ایده ها و ارائه مشاوره به تیم های مسئول برای حل چالش های موجود شکل منظمی به خود خواهد گرفت و مشکلاتی که ارزش ها و اهداف برند را تحت تاثیر قرار داده اند از میان خواهد برد.

یک پیشنهاد: فرآیند توسعه مداوم برند را در ابعاد کوچک آغاز کنید و به تدریج این پروسه را گسترش دهید، چرا که بهتر است در ابتدا و با استفاده از این روش مشکلات و چالش های کوچک تر را شناسایی کرده و برای حل و فصل آنها ایده پردازی کنید.

به یاد داشته باشید در صورت موفقیت در مرحله نخست رویارویی با مشکلات و استفاده از متُد توسعه مستمر برند، انگیزه شما برای گسترش ابعاد کار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و قادر خواهید بود تا در آینده چالش های جدی تر و بزرگ تری را با استفاده از روش توسعه مداوم برند که به اختصار به آن CBI گفته می شود از مقابل بردارید.

روش های موثر برای پیشرفت برند تجاری

تعیین تسهیل کننده ها برای کمک به تیم های فعال در فرآیند CBI

پس از آنکه یک مشکل را شناسایی کردید، پیش از تعیین رسمی یک گروه از افراد برای آغاز پروسه CBI معیارهای مشخص و دقیقی را برای تعیین افرادی که قرار است در این فرآیند فعالیت کنند، تعیین کنید و فراموش نکنید که این معیارها نقش تسهیل کننده را برای شمال ایفا خواهند کرد. این تسهیل کننده ها گروه های انتخاب شده را راهنمایی کرده و به آنها در انجام فعالیت های مربوط به پیاده سازی روش CBI و رویارویی با چالش ها و موانع موجود کمک می کنند.

شایان ذکر است دخیل کردن ایده ها و نظرات شخصی از سوی تسهیل کننده ها مطلقا پذیرفته نبوده و آنها نمی توانند از نظرات شخصی خود برای شناسایی علت اصلی مشکلات و همچنین ارائه راه حل برای رفع آنها استفاده کنند. به همین دلیل لزومی ندارد افراد فعال در تیم های تسهیل کننده ارتباط نزدیکی با چالش های موجود داشته باشند. در چنین شرایطی این افراد تنها به انجام نقش خود خواهند پرداخت و با کارکنان فعال در تیم های CBI دچار تداخل وظایف نخواهند شد.

همکاری گروه های فعال در حوزه CBI

اگرچه ممکن است گروه های فعال در فرآیند CBI از بخش های مختلف یک سازمان یا شرکت تجاری که گرد هم آمده اند، تشکیل می شود اما این افراد باید از نزدیک با مشکلات و چالش هایی که قرار است به حل وفصل آنها بپردازند آشنا بوده و به تمامی جوانب این مسائل آشنا باشند.

با توجه به شرح وظایف گروه های تسهیل کننده و راهنمایی های ارائه شده از سوی آنان، گروه های مسئول در پروسه CBI خواهند توانست با ایده پردازی و ارزیابی مشکلات موجود به ریشه و دلایل اصلی به وجود آمدن این چالش ها پرداخته و با انجام تحقیقات و دریافت توصیه های لازم راه حل های لازم را یافته و اجرا کنند.

هریک از این گروه های مشارکت کننده در فرآیند CBI از ۶ تا ۱۰ نفر تشکیل شده و این گروه ها به مدت شش تا هشت هفته به همکاری با یکدیگر پرداخته و پس از حل و فصل مشکلات موجود، این گروه ها منحل شده و از یکدیگر جدا می شوند.

اجرای راه حل های موجود

گروه CBI در مرحله اول مسئول ارائه یک راه حل مناسب برای برطرف کردن مشکلات و مسائل موجود و سپس ارائه نتیجه کار خود به مدیریت سازمان هستند. بخشی از فرآیند حل و فصل موانع و چالش های پیش رو نیازمند طی مراحل زیر است:

• بررسی این موضوع که چه کسانی به واسطه اعمال راه حل موجود تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

• مزیت و امتیاز اجرای این راه حل چیست؟

• آیا برطرف کردن چالش های موجود با استفاده از راه حل مطرح شده هزینه بر است؟

• آیا اجرای این راه حل مشکلات دیگری ایجاد می کند؟

• آیا این راه حل پیشنهاد شده با سایر راه حل هایی که پیش از این برای برطرف کردن موانع و چالش های دیگر استفاده کرده ایم در تضاد قرار دارد؟

از آنجایی که فرآیند CBI یک روند بسیار کامل است احتمال مخالفت با راه حل پیشنهادی توسط گروه های مسئول بسیار کم بوده و اغلب پیشنهادات آنان پذیرفته می شود.

برای شخصی که مسئول پیاده سازی و اجرای راه حل ارائه شده است موضوع اجرای راه حل مذکور به عوامل متعددی نظیر ماهیت راهکار و شرکت تجاری بستگی دارد.

در برخی موارد گروه های CBI پس از یافتن موانع و چالش های موجود و شناسایی ریشه و علل آنها وارد مرحله پیاده سازی راهکار پیشنهادی می شوند اما در بسیاری از اوقات حل و فصل مشکلات به گروه سومی سپرده می شود که در پروسه CBI حضور نداشته است. با این حال گروه سوم پس از آغاز به کار مسئولیت اجرای کامل و موفقیت آمیز راه حل نهایی را بر عهده خواهد داشت.

دوباره شروع کنید

Kaizen  عبارتی است که در ژاپن برای اشاره به پروسه CBI استفاده شده و چنانچه بخواهیم تعریف دقیقی از آن ارائه کنیم باید بگوییم Kaizen به معنی توسعه و بهبود محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان و همچنین فرآیند انجام امور است. طی کردن این پروسه در طول زمان می تواند منجر به افزایش کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده از سوی شرکت های تجاری شود.

همان طور که از عبارت توسعه مداوم و مستمر برند برمی آید، طبیعت فرآیند توسعه و بهبود مستمر برند ادامه دار بودن آن است. چنانچه شما این مسیر را طی کرده و چالش های اصلی موجود در مسیر خود را حل و فصل کنید، آنگاه خواهید دید که جایگاه برند و کسب و کارتان بهبود می یابد.

به یاد داشته باشید که مشکلات و موانع گوناگون همواره بر سر راه شما ظاهر خواهند شد و شما باید برای از میان بردن آنها چاره ای بیندیشید، این موضوع بیانگر آن است که فرآیند توسعه مستمر و مداوم برند هرگز متوقف نمی شود.

مطالب مرتبط

۶ راه برای افزایش اعتبار برند تجاری

مگ وب

راهنمای کامل برای ساختن یک برند آنلاین

مگ وب

تکنیک هایی برای موفقیت کارآفرین‌های نوپا

مگ وب

پیام بگذارید

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ورود

X

ثبت نام