روانشناسی

۱۰ نکته برای عمل کردن به برنامه‌ریزی درسی

برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی

دیروز تصمیم گرفتم از فردا، روزی ۵ ساعت درس بخوانم و ساعات مطالعه‌ام را به این صورت تقسیم کردم: ۲ ساعت صبح، ۲ ساعت عصر و ۱ ساعت شب.اما در ادامه چه اتفاقی برای این برنامه‌ریزی افتاد.؟

مگ وب – صبح ساعت ۹ بیدار شدم و صبحانه خوردم. خواستم چند دقیقه‌ای با کامپیوتر بازی کنم و بعد شروع به درس خواندن کنم. ساعت ۱۰ شد و با خودم گفتم الان بلند می‌شوم. این جمله را چندین بار در ذهنم تکرار کردم و وقتی ساعت را نگاه کردم دیدم ساعت نزدیک به ۱ شده است و گرسنه هستم. تا ناهار خوردم و استراحت کردم ساعت ۳ بود. با خودم گفتم ۲ ساعتی که قرار بود صبح درس بخوانم به ساعت‌های بعدازظهر اضافه می‌کنم و حالا باید ۴ ساعت درس را شروع کنم. در همین فکر بودم که خوابم برد و وقتی بیدار شدم ساعت ۶ بود. دوستم زنگ زد تا بیرون برویم و کمی قدم بزنیم. بعد از شام عذاب وجدان گرفته بودم که امروز هیچ درسی را نخوانده‌ام. از طرفی باید ۵ ساعت درس می‌خواندم تا امروز را جبران کنم. تصمیم گرفتم امروز را فراموش کنم و از فردا شروع کنم و فردا…

شاید اتفاقی که برای من افتاد برای شما هم افتاده باشد. به گفته‌ی یکی از دوستانم: آدم یا کارهایش خیلی زیاد است که نمی‌رسد انجام بدهد یا آن‌قدر کم است که به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

10 نکته برای عمل کردن به برنامه‌ریزی درسی
10 نکته برای عمل کردن به برنامه‌ریزی درسی

تصمیم گرفتم به برنامه‌ریزی هایم عمل کنم. از این رو سعی میکنم به نکات زیر توجه کنم و به آن ها عمل کنم:

  1. اولین گام در برنامه‌ریزی این است که برای ۲۴ ساعت شبانه‌روز برنامه‌ریزی کنید؛ یعنی با خودتان بگویید من از ۲۴ ساعت بین ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابم و در روز، ۱ ساعت خواب کوتاهی خواهم داشت. پس بین ۱۵ تا ۱۷ ساعت باقی می‌ماند. از این ساعت‌ها قرار است بنا بر وضعیتی که دارید مثلاً ۵ ساعت یا بیش‌تر مطالعه کنید؛ یعنی بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت باقی می‌ماند که می‌توانید با خیال آسوده به بقیه‌ی کارهای‌تان بپردازید.
  2. برنامه‌ریزی باید مکتوب باشد. شب، قبل از خوابیدن، ۱۰ دقیقه را به پر کردن جدول تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت روزانه‌ی دفتر برنامه‌ریزی اختصاص دهید و قسمت صبح تا ناهار را برای فردا بنویسید.
  3. حتماً ساعت مشخصی را برای شروع و پایان درس خواندن مشخص کنید و اجازه ندهید هیچ اتفاقی مانع این کار شود.
  4. قبل از ناهار برای بعد از ناهار برنامه‌ریزی کنید. قبل از شام نیز به همین صورت جدول تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت را پر کنید.
  5. خودتان را عادت دهید در ساعات خاصی مطالعه کنید. مثلاً صبح در ساعت خاصی بیدار شوید. در ساعت خاصی صبحانه میل کنید و یک ساعت خاص شروع به مطالعه کنید. این نکته را فراموش نکنید که ذهن انسان‌ها بعد از مدتی به کارهایی که انجام می‌دهند عادت خواهد کرد.
  6. واحدهای مطالعاتی خود را نیز مشخص کنید و از زمان مشخص‌شده تجاوز نکنید. مثلاً برای عمومی‌ها ۴۵ دقیقه و نهایتاً ۱ ساعت و نیم و برای اختصاصی‌ها نیز ۱ساعت و نهایتاً ۲ ساعت کافی است.
  7. برای استراحت نیز زمان مشخص کنید. بین هر واحد مطالعاتی ۲۰ دقیقه استراحت کنید و سپس در ساعت مشخصی که تعیین کرده‌اید مطالعه را شروع کنید.
  8. در زمان‌های استراحت کمی آب‌میوه یا شکلات میل کنید و چشم‌های‌تان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. سمت کامپیوتر یا تلویزیون نروید. این وسایل چشم‌ها و ذهن شما را بیش‌تر خسته می‌کند.
  9. بعد از تمام شدن هر واحد مطالعاتی، آن را در دفتر برنامه‌ریزی یادداشت کنید. نوشتن ساعاتی که مطالعه کرده‌اید به شما انگیزه می‌دهد و شما را نسبت به مطالعه‌ی بیش‌تر و بهتر تشویق خواهد کرد.
  10. برنامه‌ریزی کردن لذت‌بخش است و انجام دادن آن لذت‌بخش‌تر.

منبع : سایت کانون

پیام بگذارید

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.